Berapa Umur yang sesuai untuk berkahwin?

Assalamualaikum, hye, menarik tak topik wa arini hikhik. Okay sekarang umur sayadah 22 tahun, so cam takdela malu sangat nak cakap  pasal kawen or what so eva. Eventually, ramai kawan kawan sekeliling i pun yang dah nikah dengan selamatnya Alhamdulillah. Best je tengok dieorang hek hek.

Okay today nak cakap. UMUR BERAPA YANG SESUAI UNTUK BERKAHWIN ?

18 ?
Perempuan : Its okay, tapi boleh diconsider awal kan, sebab baru habis SPM and what so eva. Mainly ramai yang kawen lepas SPM because diaorang takde hati nak sambung blaja. but ! ada juga yang kawen sebab , nak pergi belajar jauh, dan parents risau, so bawak mahram sekali. ini sweeet kan !

Lelaki : for me, terlalu awal, coz takde pape lagi untuk tanggung anak isteri, mungkin belum cukup tahp sabar dan matang. takut takut mudah lepaskan talak. dan kita tahu, Bercerai adalah penyelesaian terkhir dalam Islam.

24 ?
Perempuan: just nice. ini adalah umur yang ideal. dan ive been reading that, rahim seorang perempuan pada umur 24 adalah sangat stable untuk mengandung, telah cukup kuat insyaallah. this is berdasarkan kajian ye. If around 16-20 tu the rahim is still tak berapa kuat, tapi siapa tahu kan?semuanya ketentuan Allah.

Lelaki : OK ni masa lelaki baru nak memulakan hidup, baru merasa ada kereta, and ada yang baru beli rumah, just nie,kalau decidde nak kawen umur ni, dah okay dan boleh lalui susah senang sama sama.

27-30
Perempuan :actually ni umur yang agak lambat bagi seorang perempuan to sattle down. Tapi sekarang ni zaman orang mengejar cita cita and its okay.Tapi perempuan pada umur camni, mungkin akan end up dengan hanya 3 orang anak maximum, sebab bila dah umur jauh asngat DR takkan bagi mengandung based on kajian and the risiko.

Lelaki : Paling ideal ! pada masa ni mungkin korang yang dah plan nak kawen and by this time, korang mungkin dah ada simpanan yang secukupnya, dah matang dan dah ada kereta dan rumah. si isteri? tinggal cuci kaki je semua dah tersedia.Pada masa ni lelaki insyaallah dah matang dan boleh pegang talak.

Pokok pangkalnya adalah hati dan diri sendiri. kawen lambat ke cepat terpulang kepda suatu individu tu sendiri. yang penting dah ada rasa mampu untuk memikul tanggjugjawab sebagai isteri dan suami, anak serta menantu,ibu dan ayah. banyak yang perlu difikirkan ye sebelum berkahwin.


Tapi, islam sememangnya menggalakkan kawin pada umur muda bagi mengelakkan maksiat.

tepuk dada, tanyalah selera.

Love all the way from me
Emmy Natila

2 comments:

copyright by Emmy Natiella Ahmad.